TDAH
Definició
El trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat
(TDA-H) és un trastorn
d’origen neurobiològic que s’inicia en l’edat infantil i
afecta entre un 3-10% dels
nens en edat escolar.
Els símptomes principals
són la hiperactivitat, la impulsivitat i el dèficit
d’atenció.
▪ Hiperactivitat: es manifesta per un excés de moviments
en situacions en les
que resulta inadequat fer-ho i en diferents àmbits (casa
i escola). Tenen grans
dificultats per a estar quiets quan les situacions ho
requereixen (s’aixequen de
la cadira, ho toquen tot, no paren quiets, semblen
“moguts per un motor”). Són
sorollosos i parlen en excés durant activitats que
requereixen tranquil·litat.
▪ Inatenció: es caracteritza per dificultats per a
mantenir l’atenció en tasques
que suposen un esforç mental sostingut. Sovint sembla que
no escoltin, els
costa seguir ordres i instruccions i tenen dificultats
per a organitzar tasques i
activitats amb tendència als oblits i a perdre o
deixar-se objectes. Es solen
distreure amb facilitat davant estímuls irrellevants.
▪ Impulsivitat: es manifesta per impaciència, dificultat
per a aplaçar respostes o
esperar el torn. Sovint interrompen i donen respostes
precipitades abans de
que s’hagin completat les preguntes. En general es
caracteritzen per actuar
sense pensar, no avaluant les conseqüències de la
conducta.
Els nens i adolescents amb TDA-H tenen problemes per a
controlar el seu
comportament i ajustar-se a les normes, presentant així
dificultats d’adaptació
familiar, escolar i/o social.
Tipus de TDA-H
El DSM-IV-TR (Manual Diagnòstic i Estadístic dels
Trastorns Mentals, quarta
edició, text revisat) de l’Associació Americana de
Psiquiatria (2001) classifica el
TDA-H en tres tipus:
1- TDA amb predomini del dèficit d’atenció: quan el
símptoma principal és el
dèficit d’atenció.
2- TDA-H amb predomini hiperactiu-impulsiu: la conducta
que predomina és la
de la hiperactivitat-impulsivitat.
3- TDA-H tipus combinat: es troben presents els tres
símptomes principals
(inatenció, hiperactivitat i impulsivitat).
Detecció i diagnòstic
Qui ha de fer el diagnòstic?
Tot i que el diagnòstic del TDA-H ha de ser realitzat per
especialistes per
ajustar-lo al màxim (no sempre es presenta sol, acostuma
a haver-hi
comorbiditat), la detecció i identificació dels primers
símptomes sol produir-se
en els entorns habituals de l’alumne: l’espai familiar i
el centre educatiu. Al
centre es solen passar el WISC-IV-R, l’Escala Conners per
a pares i mestres,
l’Inventari de conducta infantil (Achenbach i Edelrock) i
BADYG.
Què s’ha de tenir present?
▪ Els símptomes s’han d’haver instal·lat abans dels 7
anys.
▪ Els símptomes han hagut d’estar presents
ininterrompudament almenys
durant els últims 6 mesos.
▪ Els símptomes han de manifestar-se en 2 o més àmbits
(escola, casa, etc).
▪ S’ha de tenir evidència clínica de que els símptomes
provoquen algun
prejudici en la vida social, acadèmica, etc.
▪ No ha d’existir cap condició mèdica que pugui explicar
els símptomes.
Símptomes principals (DSM
Símptomes principals (DSM-IV-TR)
|
|
Inatenció
|
▪ Dificultats per mantenir l’atenció focalitzada en tasques
lúdiques, escolars, laborals, etc. Evita o es nega a
comprometre’s en activitats que requereixen un esforç mental
sostingut.
▪ Sembla no escoltar quan se li dirigeix la paraula.
▪ Falla freqüentment en l’intent de seguir instruccions i en
completar tasques encomanades (no degut a conductes
oposicionista o a baix nivell intel·lectual).
▪ Dificultats per organitzar-se.
▪ Freqüentment perd les coses.
▪ Es distreu amb facilitat.
▪ Freqüentment s’oblida de certes coses
|
Hiperactivitat
|
▪ Mou constantment parts del cos, juga, no pot estar quiet (en
situacions inapropiades).
▪ Freqüentment presenta dificultats per gaudir d’activitats d’oci
o descans.
▪ Sembla que tingui el motor activat tot el dia (TV botó ON).
▪ Verborrea.
|
Impulsivitat
|
▪ Contesta abans que se li hagi acabat de formular la pregunta.
▪ Dificultat per esperar el seu torn (de paraula, en jocs, etc).
▪ Interromp constantment les activitats alienes (converses, jocs,
etc).
|
Altres símptomes
|
▪ Comportament
temerari.
▪ Dèficit en la
distribució de l’esforç motivacional.
▪ Dificultat per
a seguir comportaments reglats.
▪ Agressivitat.
▪ Dèficit de
regulació del to emocional.
▪ Dèficit en
habilitats socials.
▪ Dificultats en
el rendiment acadèmic.
▪ Dispràxies
(alteracions lleugeres en la motricitat).
|
Tractament
Està composat per diversos elements:
▪ Familiar: pautes per als pares.
▪ Escolar: protocol de TDA-H per la intervenció a l’aula.
▪ Psicopedagògica: reeducació.
▪ Clínica (psicologia + farmacologia): a valorar pel
psiquiatre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada