dissabte, 18 d’abril del 2015

TDAH

TDAH

Definició

El trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDA-H) és un trastorn
d’origen neurobiològic que s’inicia en l’edat infantil i afecta entre un 3-10% dels
nens en edat escolar.

Els símptomes principals són la hiperactivitat, la impulsivitat i el dèficit
d’atenció.

▪ Hiperactivitat: es manifesta per un excés de moviments en situacions en les
que resulta inadequat fer-ho i en diferents àmbits (casa i escola). Tenen grans
dificultats per a estar quiets quan les situacions ho requereixen (s’aixequen de
la cadira, ho toquen tot, no paren quiets, semblen “moguts per un motor”). Són
sorollosos i parlen en excés durant activitats que requereixen tranquil·litat.

▪ Inatenció: es caracteritza per dificultats per a mantenir l’atenció en tasques
que suposen un esforç mental sostingut. Sovint sembla que no escoltin, els
costa seguir ordres i instruccions i tenen dificultats per a organitzar tasques i
activitats amb tendència als oblits i a perdre o deixar-se objectes. Es solen
distreure amb facilitat davant estímuls irrellevants.

▪ Impulsivitat: es manifesta per impaciència, dificultat per a aplaçar respostes o
esperar el torn. Sovint interrompen i donen respostes precipitades abans de
que s’hagin completat les preguntes. En general es caracteritzen per actuar
sense pensar, no avaluant les conseqüències de la conducta.

Els nens i adolescents amb TDA-H tenen problemes per a controlar el seu
comportament i ajustar-se a les normes, presentant així dificultats d’adaptació
familiar, escolar i/o social.

Tipus de TDA-H

El DSM-IV-TR (Manual Diagnòstic i Estadístic dels Trastorns Mentals, quarta
edició, text revisat) de l’Associació Americana de Psiquiatria (2001) classifica el
TDA-H en tres tipus:
1- TDA amb predomini del dèficit d’atenció: quan el símptoma principal és el
dèficit d’atenció.
2- TDA-H amb predomini hiperactiu-impulsiu: la conducta que predomina és la
de la hiperactivitat-impulsivitat.
3- TDA-H tipus combinat: es troben presents els tres símptomes principals
(inatenció, hiperactivitat i impulsivitat).

Detecció i diagnòstic
Qui ha de fer el diagnòstic?
Tot i que el diagnòstic del TDA-H ha de ser realitzat per especialistes per
ajustar-lo al màxim (no sempre es presenta sol, acostuma a haver-hi
comorbiditat), la detecció i identificació dels primers símptomes sol produir-se
en els entorns habituals de l’alumne: l’espai familiar i el centre educatiu. Al
centre es solen passar el WISC-IV-R, l’Escala Conners per a pares i mestres,
l’Inventari de conducta infantil (Achenbach i Edelrock) i BADYG.

Què s’ha de tenir present?
▪ Els símptomes s’han d’haver instal·lat abans dels 7 anys.
▪ Els símptomes han hagut d’estar presents ininterrompudament almenys
durant els últims 6 mesos.
▪ Els símptomes han de manifestar-se en 2 o més àmbits (escola, casa, etc).
▪ S’ha de tenir evidència clínica de que els símptomes provoquen algun
prejudici en la vida social, acadèmica, etc.
▪ No ha d’existir cap condició mèdica que pugui explicar els símptomes.
Símptomes principals (DSM

Símptomes principals (DSM-IV-TR)
Inatenció
▪ Dificultats per mantenir l’atenció focalitzada en tasques
lúdiques, escolars, laborals, etc. Evita o es nega a
comprometre’s en activitats que requereixen un esforç mental
sostingut.
▪ Sembla no escoltar quan se li dirigeix la paraula.
▪ Falla freqüentment en l’intent de seguir instruccions i en
completar tasques encomanades (no degut a conductes
oposicionista o a baix nivell intel·lectual).
▪ Dificultats per organitzar-se.
▪ Freqüentment perd les coses.
▪ Es distreu amb facilitat.
▪ Freqüentment s’oblida de certes coses
Hiperactivitat
▪ Mou constantment parts del cos, juga, no pot estar quiet (en
situacions inapropiades).
▪ Freqüentment presenta dificultats per gaudir d’activitats d’oci
o descans.
▪ Sembla que tingui el motor activat tot el dia (TV botó ON).
▪ Verborrea.
Impulsivitat
▪ Contesta abans que se li hagi acabat de formular la pregunta.
▪ Dificultat per esperar el seu torn (de paraula, en jocs, etc).
▪ Interromp constantment les activitats alienes (converses, jocs,
etc).
Altres símptomes
▪ Comportament temerari.
▪ Dèficit en la distribució de l’esforç motivacional.
▪ Dificultat per a seguir comportaments reglats.
▪ Agressivitat.
▪ Dèficit de regulació del to emocional.
▪ Dèficit en habilitats socials.
▪ Dificultats en el rendiment acadèmic.
▪ Dispràxies (alteracions lleugeres en la motricitat).

Tractament
Està composat per diversos elements:
▪ Familiar: pautes per als pares.
▪ Escolar: protocol de TDA-H per la intervenció a l’aula.
▪ Psicopedagògica: reeducació.


▪ Clínica (psicologia + farmacologia): a valorar pel psiquiatre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada