dissabte, 18 d’abril del 2015

Epectre Autista (TEA)

Segons Giné (2004) “ és autista aquella persona per a la qual les altres resulten opaques i impredictibles; aquella persona que viu com si estigués absent- mentalment absent- respecte a les presents, i que per a tot això se sent incompetent per a regular i controlar la seva conducta per mitjà de la comunicació”.
L’autisme és un grup de trastorns del desenvolupament neurològic que es manifesta obstaculitzant l’aprenentatge d’habilitats de comunicació i de relacions socials. D’altra banda, el desenvolupament també es veu interferit per la presència d’interessos restringits, comportament repetitiu i dificultats per afrontar canvis inesperats. El terme espectre autista es refereix a una àmplia gama de símptomes, habilitats i nivells de discapacitat que poden presentar les persones que el pateixen.
Les causes del Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) són de base genètica, però possiblement associades a factors ambientals que interactuen amb aquestes. Els canvis de patró de desenvolupament del cervell són evidents als dos anys, però possiblement ja es reflecteixen en edats més primerenques. Els TEA es presenten en 1 de cada 88 naixements (segons el CDC, Centers for Disease Control Prevention), i és més freqüent en homes que en dones (en una ràtio de 5 a 1).
Fent referència a dues teories que expliquen les alteracions en el Trastorn de l’Espectre Autista:
  • Segons la Teoria de la Ment, és la capacitat que posseïm els éssers humans d’atribuir pensaments i sentiments, aliens i diferents als nostres, a altres persones. És l’habilitat per a posar-se en el lloc de l’altre, tot sent empàtics comprenent el seu punt de vista, el seu estat emocional o en la seva posició davant certs esdeveniments. Persones amb TEA solen tenir dèficits en els aspectes relatius a la Teoria de la Ment i aquestes carències poden significar complicacions en les relacions socials i en el desenvolupament de les mateixes
  • Segons la teoria de la Coherència Central, és un desequilibri específic en la integració de la informació a diversos nivells. La dificultat per a connectar informació diversa i construir un significat. Poden retenir detalls però tenen dificultats per a integrar informació de diferents fonts.
4.1.1 Evolució de la definició
el psiquiatra Dr. Leo Kanner, va descriure per primera vegada al 1943 el Síndrome Autista com un trastorn profund en el desenvolupament, que afectaria les capacitats de relació, comunicació i flexibilitat de la conducta. Al llarg dels anys la comprensió i classificació d’aquest trastorn ha variat en funció dels descobriments científics realitzats.
Als anys 50 l’Autisme va ser considerat com un trastorn psicogenètic amb una línia similar de característiques en els diferents pacients. Malgrat això, en alguns països va ser considerat com el resultat d’un dèficit en el tracte familiar i propers a la psicosis.
A partir dels anys 70 es demostra la falsedat d’aquestes aproximacions al TEA, i es va començar a entendre com un trastorn de desenvolupament de certes capacitats infantils: socialització, comunicació, imaginació. Les classificacions internacional va ubicar TEA en l’eix a problemes lligats als desenvolupament, com el retràs mental. Es va anomenar Trastorns Generalitzats del Desenvolupament (TGD). Es van identificar trastorns diferents, es va reconèixer la presencia de quadres parcials, es va apreciar la variabilitat dels símptomes amb l’edat i el grau d’afectació, es va descriure la seva associació amb altres problemes del desenvolupament i es va acceptar de manera pràcticament universal que es deuria problemes relacionats amb un mal funcionament cerebral.
A partir de l’aportació de L.Wing i J. Gould, s’incorporta el terne Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). A més dels aspectes ja acceptats en la denominació Trastorns Generalitzats del Desenvolupament, el nou terme emfatitza la noció dimensional d’un continu en que s’altera qualitativament un conjunt de capacitats en la interacció social, comunicació i imaginació.

4.1.2Classificació diagnòstica
Actualment es disposa de dos sistemes de classificació diagnòstica: el Manual Diagnòstic i Estadístic dels Trastorns Mentals (DSM-5 TM ) de l’Associació Americana de Psiquiatria i la Classificació Internacional de Malalties (ICD-10) de l’Organització Mundial de la Salut (OMS).
L’Autisme, dins d’aquestes dies classificacions internacionals de trastorns mentals (DSM-5TM i ICS-10), està inclòs dins de la categoria general de Trastorns de l’Espectre Autista)
Segons DSM-IV s’inclouen dins de la categoria de Trastorns Generalitzats del Desenvolupament (TGD) els següents trastorns específics: trastorn autista, trastorn de Rett, trastorn desintegratiu de la infància, síndrome d’Asperger i trastorn generalitzat del desenvolupament no especificat.
En el DSM-5Tm la categoria TGD passa a denominar-se Trastorn d’Espectre Autista (TEA) i se’n especifica el grau d’afectació. TEA inclou quatre dels cinc trastorns anteriors, el trastorn de Rett desapareix, i així s’eliminen quatre categories diagnòstiques i en queda únicament l’esmentat Trastorn de l’Espectre Autista.
Segons DSM-5TM es caracteritza per una pertorbació greu i generalitzada en les àrees de dèficits socials i de comunicació, tal i com també, per interessos fixes i conductes repetitives.

Criteris de diagnòstics del TEA segons DSM-5 TM (APA 2013)

A)    Dèficits persistents en la comunicació i en la interacció social en diversos contexts, no atribuïbles a un retràs general del desenvolupament i manifestant els tres dèficits següents:
-       Dèficits en la reciprocitat social i emocional
-       Dèficits en les conductes de comunicació no verbal que s’empren en la comunicació social.
-       Dèficits en l’establiment i manteniment de relacions adequades al seu nivell de desenvolupament (més enllà de les establertes amb els cuidadors)
Especificar la severitat actual:
La severitat es basa en el deteriorament de la comunicació social i en patrons restringits i repetitius de conductes (veure taula 2).
B)    Patrons restringits i repetitius de conductes, activitats i interessos, que es manifesten en dos o més dels següents punts:
-       Parla, moviments o manipulació d’objectes estereotipada o repetitiva.
-       Excessiva fixació amb les rutines, els patrons ritualitzats de conducta verbal i no verbal, o excessiva resistència al canvi.
-       Interessos altament restrictius i fixes d’intensitat desmesurada.
-       Hiper o hipo reactivitat als estímuls sensorials o inusual interès dels aspectes sensorials de l’entorn.

Especificar severitat actual:
La severitat es basa en el deteriorament de la comunicació social i en patrons restringits i repetitius de conductes (veure taula 2).
C)    Els símptomes han d’estar presents en les fases del període de desenvolupament
D)    Els símptomes causen alteracions clínicament significatives a nivell social, ocupacional o en altres àrees importants del funcionament actual
E)     Aquestes alteracions no s’expliquen millor per la presencia d’una discapacitat intel·lectual o un retard global del desenvolupament. La discapacitat intel·lectual i el trastorn de l’espectre autista amb freqüència coincideixen; per a fer un diagnòstic de comorbiditat d’un trastorn de l’espectre de l’autisme i discapacitat intel·lectual, la comunicació social ha d’estar per sota del que es preveu per al nivell general de desenvolupament.

Nota: Als pacients amb un diagnòstic ben establert segons el DSM-IV de trastorn autista, síndrome d’Asperger o trastorn generalitzat de desenvolupament no especificat, han de rebre el diagnòstic de trastorn de l’Espectre Autista. Els pacients amb deficiències notables de comunicació social, però que els seu símptomes no compleixen els criteris de trastorn de l’espectre autista, han de ser avaluats per diagnosticar el trastorn de la comunicació social (pragmàtica)
Especificar si:
Amb o sense dèficit intel·lectual acompanyant
Amb o sense deteriorament del llenguatge acompanyant
Associat a una afecció mèdica o genètica, o a un factor ambiental conegut
Associat a un altre trastorn del desenvolupament neurològic, mental o del comportament
Amb catatonia
                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Taula 1. Criteris diagnòstics del TEA segons el DSM-5 (APA, 2013)
                                                                                     
 













Pel que fa als diferents graus de severitat en cada un dels criteris (comunicació-social i el d’interessos i activitats restringides) trobem tres nivells començant per el nivell que requereix suport, tot passant per el que requereix un suport substancial fins arribar al que requereix suport molt substancial (que és el nivell més sever). A la taula 2 es mostren els diferents graus de severitat i exemples de la interferència de les alteracions en la vida quotidiana dels afectats.


COMUNICACIÓ SOCIAL
INTERESSOS RESTRINGITS I CONDUCTES REPETITIVES

NIVELL 3
Requereix suport molt substancial

Greus dèficits en habilitats de comunicació social verbal i no verbal causen severes discapacitats de funcionament; iniciació d’interaccions socials molt limitades i mínima resposta a les aproximacions socials dels altres.

Preocupacions, rituals fixes i/o conductes repetitives que interfereixen marcadament en el funcionament a nivell de totes les esferes. Quan s’interrompen aquests rituals o rutines hi ha un marcat malestar i resulta molt difícil retirar-l d’un interès fix ja que retorna a aquest ràpidament.

NIVELL 2
Requereix suport substancial


Destacats dèficits en habilitats de comunicació social i no verbal; aparents discapacitats socials inclús rebent suport; iniciació d’alteracions socials limitades i resposta reduïda o anormal a les aproximacions socials dels altres.

Rituals i conductes repetitives i/o preocupacions o interessos fixes apareixen amb freqüència suficient com per ser obvis a l’observador causal i interfereixen amb el funcionament en varis contextos. S’evidencia malestar o frustració quan s’interrompen els rituals o conductes repetitives, hi ha dificultat per retirar-l d’un interès fix.

NIVELL 1
Requereix suport

Sense necessitar suport, els dèficits en comunicació social causen discapacitats observables. Tenen dificultats per iniciar interaccions socials i demostren clars exemples de respostes atípiques o sense èxit en les aproximacions socials d’altres. Poden aparentar una disminució en l’interès a interaccions socials.

Rituals i conductes repetitives causen interferència significativa amb el funcionament d’un o més contextos. Resisteix els intents d’altres per interrompre rituals i conductes repetitives o en ser retirat d’un interès fix.

                                                           Taula 2. Nivells de severitat per al TEA segons el DSM-5 (APA 2013)

Procés de diagnòstic
Actualment no hi ha encara una prova mèdica per a poder diagnosticar l’autisme. Malgrat això, es poden fer proves psicològiques específiques basades en l’observació del comportament de l’infant i la comparació amb altres infants de la mateixa edat. També és rellevant la informació que aporta la família i l’escola per a poder tenir en compte els patrons de comportament del nen en diferents situacions.
ADI-R i ADOS-G són dues proves que poden ajudar a fer un bon diagnòstic i completar dades que puguin determinar el grau d’afectació.
Per tant és important comptar amb: entrevistes a pares, mares, mestres; observacions clíniques i avaluació neurològica i psicològica.
Característiques del trastorn de l’Espectre Autista (TEA)
▪ Conducta i interessos: ▪ ▪ Repeteixen accions, paraules i frases. ▪ Comunicació i llenguatge: ▪ Interacció social: ▪ Estableixen poc contacte visual. 15 ▪ Utilitzen poques expressions facials. ▪ Els costa fer joc simbòlic i imitatiu i normalment juguen sols. ▪ Mostren manca d’interès per l’entorn.

1-    Trastorn de la interacció recíproca amb altres persones en un context social:

-       Dificultats per a l’empatia
-       Conductes d’aïllament social
-       Manca de plaer i interès per desenvolupar relacions socials
-       Conductes passives amb poc interès per a establir relacions socials
-       Conductes d’interacció molt actives però alhora inapropiades, peculiars i unilaterals.
-       Escàs interès per a les persones i dificultats per a relacionar-se amb els iguals.

2-    Conductes rígides i repetitives, rutines, estereotípies motores, interessos restringits i dificultats en l’abstracció i simbolització.

-       Els costa adaptar-se als canvis.
-       Molt baixa tolerància a la frustració i escassa capacitat d’espera.
-       Són disharmònics .
-       Juguen als mateixos jocs i amb les mateixes joguines de manera constant.
-       Preocupació excessiva per a mantindré rutines
-       Resistència a canvis d’ambient
-       Interès exagerat per conductes repetitives
-       Moviments estereotipats: aleteig, balanceig, moviments peculiars...
-       Rigidesa mental
-       Dificultats per al joc simbòlic, l’abstracció i el doble sentit.
-       Repeteixen accions, paraules o frases

3-    Trastorn de la comunicació recíproca en la producció però també en la comprensió del llenguatge parlat i gestual.


-       Retràs en el desenvolupament del llenguatge: hi ha una gran variabilitat entre la capacitat per a la parla depenent de la gravetat del trastorn, tot i que el més important és valorar si hi ha intenció comunicativa o no.
-       Manca de resposta a la veu humana
-       Greu alteració en l’expressió i comprensió de claus emocionals i llenguatge gestual Mostren dificultats per a comunicar els seus desitjos i necessitats
-       Alteració de la mirada
-       Retràs en el desenvolupament de les conductes gestuals (assenyalar), freqüentment retràs en l’aparició i desenvolupament del llenguatge oral.
-       Variabilitat en el nivell de llenguatge (falta de llenguatge  bé llenguatge adequat), però amb escàs o nul intercanvi comunicatiu i presència de peculiaritats lingüístiques (ecolàlia, inversió pronominal i utilització de neologismes).
-       Trastorns en la simbolització
-       Greus dificultats en la comprensió i en la interpretació
-       Són analítics, les parts no formen part del tot.
-       Poden tenir molta memòria mecànica però no saber-li treure ús.

  
Conseqüències de les característiques del TEA
*Rendiment acadèmic
- Dificultats per organitzar-se i planificar-se
- Poca consciència del sentit de la responsabilitat
- Ansietat
- Lentitud en l’execució de les tasques
- Dificultat per expressar el que sap
-Dificultat per a renunciar als seus interessos específics i ampliar els seus centres d’interès.

*Conducta
- Alteració en la codificació d’estímuls sensorials propis i exoceptius
- Impermeabilitat a les alabances però molta sensibilitat i alta reacció a les possibles agressions externes o injustícies cap al subjecte.
- Dificultats en l’adaptació a situacions noves
- Falta d’estratègies per a resoldre situacions
- Errònia interpretació de les seves actituds i reaccions tal i com també les dels demés.

*Autonomia
- Dificultats per afrontar situacions desconegudes, inclús estant amb coneguts o familiars
- Dificultats per a prendre iniciatives
- Dificultats per a motivar-se i prendre responsabilitat pel que per ell no té sentit o no és del seu interès.
Intervenció psicopedagògica
Cadascun dels casos de TEA és únic, per això és imprescindible que cada un d’aquests compti amb un pla d’intervenció individual que contempli les seves necessitats.
S’han de tenir en compte les dificultats que presenta l’alumne en el desenvolupament d’habilitats i centrar les intervencions en l’alumne i el seu entorn per tal d’ajudar-lo a relacionar-se, comunicar-se, adaptar-se...en les diferents situacions canviants de l’entorn.
Cal planificar els objectius i estratègies d’intervenció òptimes tot analitzant els dèficits a tractar i els recursos que poden ser adients.
També és important conèixer i analitzar la dinàmica familiar ( recursos econòmics, emocionals, intel·lectuals, ...) per planificar de manera individualitzada la intervenció des d’un enfocament globalitzat.
Cal analitzar els recursos i dèficits de cada àrea del desenvolupament del ne per tal de poder planificar objectius i estratègies d’intervenció òptimes per al nen.
Les intervencions s’han d’orientar a:
-        Millorar la interacció pares-infant.
-        Potenciar les habilitats de comunicació i llenguatge i les habilitats
-       socials.
-        Disminuir les conductes disruptives.
-        Adaptar l’infant i l’entorn.
-        Tractar la comorbiditat psiquiàtrica i/o mèdica.
-        Adaptar l’entorn escolar.
-        Integrar el nen en l’entorn i ambient social.
-        Proporcionar informació i suport als pares
-       Potenciar hàbits d’autonomia
-       Comunicació verbal i no verbal
-       Habilitats de joc
-       Habilitats socials
-       Comportament i interessos personals
Tot això es pot portar a terme en les seves activitats quotidianes tot fent una previsió de les rutines i canvis del dia, organitzant l’espai físic, estructurant el temps, canviant les explicacions de les activitats amb llenguatge clar i concís...








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada