divendres, 10 d’abril del 2015

CONTEXT DE LA INTERVENCIÓ: DESCRIPCIÓ I ANÀLISI


El centre on portaré a terme les pràctiques de psicopedagogia és un centre de desenvolupament pedagògic situat al municipi Manresa (Bages) a la província de Barcelona. Picmen, tal i com he esmentat és un centre de desenvolupament pedagògic privat conduit per un equip de professionals experimentats en el camp de la pedagogia, la logopèdia i la psicologia.
Picmen, va ser fundat l’any 2001, per la seva propietària Gemma Menoyo, la meva tutora al centre de pràctiques, la qual és Llicenciada en pedagogia i logopèdia. També està formada en trastorns de llenguatge escrit i dislèxia. Picmen també compta amb una psicòloga, la qual actua més en casos de conducta.

De manera individualitzada i personalitzada, realitzen l’avaluació, diagnòstic i tractament de les dificultats psicopedagògiques o logopèdiques que puguin presentar infants, adolescents o bé adults. Si es tracta d’un infant o adolescent, es treballa de manera coordinada amb la família i l’escola per tal de poder atendre de manera global les necessitats específiques de cada persona. El centre està preparat per atendre casos d’hiperactivitat, dèficit atencional, problemes en la lecto-escriptura, trets dislèxics, mancança de tècniques d’estudi, dificultats en la parla, pors, fòbies, obsessions, problemes conductuals, trets autistes...

També hi ha assessorament i orientació de cara a pares i escoles. Donen suport a l’equip docent del centre escolar i fan la valoració i seguiment de cada cas. A més, el centre acull demandes, consultes, preocupacions de pares professors i alumnes.
Per tant, en el centre es treballa a partir de l’avaluació amb un posterior diagnòstic i seguiment i elaboració d’informes personalitzats.

L’objectiu del centre PICMEN és afavorir el desenvolupament integral dels seus usuaris, amb la millora en el seu progrés d’aprenentatge, així com també en els aspectes emocionals.
El centre està dividit en dues parts, una en la que es tracten més temes psicopedagògics i logopèdics i en l’altra que compta amb un taller d’expressió plàstica i dibuix. Aquesta part va adreçada a persones de totes les edats, a partir de tres anys. El fet de tenir aquesta part “taller”, també fa que les professionals puguin integrar alguns usuaris amb dificultats de relació i motricitat fina per a fer algunes activitats, treballant de manera integradora aquestes dificultats.

Els usuaris que assisteixen al centre acostumen a venir derivats d’altres professionals com:
-       Centres de desenvolupament infantil i atenció precoç ( CDIAP)
-       Centres de salut mental infantil i juvenil (CSMIJ)
-       Equips d’assessorament psicopedagògic (EAP)
-       Mestres, pediatres, psicòlegs privats, per voluntat de la família...

El procediment que segueixen quan un usuari assisteix per primera vegada al centre comença amb una entrevista psicopedagògica inicial amb la família per tal de conèixer com viuen i com veuen la problemàtica del seu fill/a des de l’àmbit familiar. A partir d’aquí, els professionals del centre porten a terme avaluacions psicopedagògiques si es precisen, i se’n fa un diagnòstic. En el cas que s’hagin de tenir més dades de tipus mèdic, es deriven a especialistes que en puguin fer una examinació i per tant, tenir més dades per a poder fer una intervenció acurada. Un cop realitzada aquesta primera avaluació, es recullen totes les dades a tenir en compte en un document en el que s’anoten els treta característics del cas, les proves que s’han passat, els resultats obtinguts i les possibles accions i activitats que s’haurien de portar a terme per al tractament i seguiment de l’usuari. Una vegada s’ha fet el buidatge de tota la informació obtinguda i els professionals s’han reunit per parlar del cas i determinar la intervenció que cal seguir, aquesta es reuneixen amb la família per exposar-los els resultats obtinguts i la possible actuació que cal seguir.

Primerament s’analitza la demanda d’assessorament, i s’interpreten les intencions i expectatives dels diferents agents implicats. (Monereo i Castelló 2004)

A continuació, quan professionals, familiars i agents implicats són coneixedors dels resultats obtinguts amb l’avaluació i estan d’acord amb la intervenció que es proposa, es procedeix a la intervenció pròpiament dita en que s’inicia el tractament psicopedagògic individualitzat de l’usuari. 
En cada una de les sessions que es porten a terme, professional i pares parlen de com ha anat al llarg de la setmana i el professional els explica com ha anat la sessió, què han treballat, etc. Per tal d’anar-los donant un feedback dels progressos que es van fent. Alhora, aquesta comunicació també existeix mitjançant correus setmanals o bé reunions amb el tutor de l’alumne.

Quan ja s’han realitzat diverses sessions de tractament es pot concertar una reunió amb pares, professors o bé altres agents implicats en el cas per tal d’anar-se posant al corrent dels canvis que es van produint o coordinar-se a l’hora d’actuar conjuntament, per a poder portar a terme un tractament globalitzat i integrador.

Com que parlem d’un procés continu, no podem deixar l’avaluació inicial enrere, sinó que cal portar una avaluació continuada i sistemàtica en totes les activitats que es van portant a terme per tal d’ajustar les intervencions posteriors en funció de les respostes que s’obtenen.

Per tant, cal dir que al llarg del procés es treballa de manera coordinada entre centre, família, escola i altres agents implicats que intervenen amb l’usuari per actuar des de la globalitat sobre les necessitats específiques de cada usuari. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada